پبش نیاز این آموزش: آموزش نصب و راه اندازی openGL
#include <GL/glut.h>
void display() // محتویات این تابع در پنجره نمایش داده می شود
{
glClear (GL_COLOR_BUFFER_BIT); // بافر را پاک می کند
glFlush();
}
int main(int argv, char** argc)
{
glutInit (&argv, argc); // کد اعلام آغاز تنظیمات ابتدایی
glutInitDisplayMode (GLUT_SINGLE | GLUT_RGBA); // مد نمایش که در آینده توضیح داده خواهد شد
glutInitWindowPosition (0, 0); // موقعیت پنجره ویندوز بر اساس پیکسل
// y و سمت راست x آرگومنت سمت چپ
glutInitWindowSize (800, 600); // اندازه پنجره بر اساس پیکسل
// h و سمت راست w آرگومنت سمت چپ
int mainWindow = glutCreateWindow ("title"); // ایجاد پنجره تعریف شده و دریافت نام آن
glutDisplayFunc (display); // معرفی تابع اصلی نمایش محتوا
glutMainLoop(); // main تکرار
}
// جهت تغییر اندازه و موقعیت پنجره با وضوح و اندازه تصویر
// . . .
int screenW, screenH, winX = 0, winY = 0, winW = 800, winH = 600;
// به ترتیب از چپ به راست : طول صفحه نمایش، عرض صفحه نمایش، موقعیت پنجره بر محور طول، موقعیت پنجره بر محور عرض، طول پنجره، عرض پنجره
//- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
// display function:
// دلیل دریافت اندازه صفحه نمایش در این تابع آن است که ممکن است کاربر پس از اجرای برنامه وضوح صفحه را تغییر دهد و پنجره نیز باید به تبع آن تغییر کند پس جهت انجام این امر نیاز به این داریم که متغیر ها را به طور مکرر به روز کنیم
// cppdev.blog.ir
screenW = glutGet (GLUT_SCREEN_WIDTH); // دریافت طول صفحه نمایش
screenH = glutGet (GLUT_SCREEN_HEIGHT); // دریافت عرض صفحه نمایش
winW = screenW/2; // اندازه پنجره را به طور دلخواه بر اساس اندازه صفحه نمایش (در این مثال نصف صفحه) تعیین می کنیم
winH = screenH/2; // - - -
winX = screenW/2 - winW/2; // پنجره در وسط صفحه قرار می گیرد
winY = screenH/2 - winH/2; // - - -
//- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
//main:
glutInitWindowPosition (winX, winY);
glutInitWindowSize (winW, winH);
glutCreateWindow ("name");
glutInitDisplayFunc (display);
//. . .
منبع: cppdev.blog.ir
این مطلب توسط GreatMAK نوشته شده است و منبع آن وبلاگ cppdev.blog.ir می باشد.