پبش نیاز این آموزش: آموزش نصب و راه اندازی openGL

 

#include <GL/glut.h>

void display() // محتویات این تابع در پنجره نمایش داده می شود

{

        glClear (GL_COLOR_BUFFER_BIT); // بافر را پاک می کند

        glFlush();

}

int main(int argv, char** argc)

{

        glutInit (&argv, argc); // کد اعلام آغاز تنظیمات ابتدایی

        glutInitDisplayMode (GLUT_SINGLE | GLUT_RGBA); // مد نمایش که در آینده توضیح داده خواهد شد

        glutInitWindowPosition (0, 0); // موقعیت پنجره ویندوز بر اساس پیکسل

        // y و سمت راست x آرگومنت سمت چپ

        glutInitWindowSize (800, 600); // اندازه پنجره بر اساس پیکسل

         // h و سمت راست w آرگومنت سمت چپ

        int mainWindow = glutCreateWindow ("title"); // ایجاد پنجره تعریف شده و دریافت نام آن

        glutDisplayFunc (display); // معرفی تابع اصلی نمایش محتوا

        glutMainLoop(); // main تکرار

}

 

// جهت تغییر اندازه و موقعیت پنجره با وضوح و اندازه تصویر

 

// . . .

 

int screenW, screenH, winX = 0, winY = 0, winW = 800, winH = 600;

// به ترتیب از چپ به راست : طول صفحه نمایش، عرض صفحه نمایش، موقعیت پنجره بر محور طول، موقعیت پنجره بر محور عرض، طول پنجره، عرض پنجره

 

//- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

// display function:

// دلیل دریافت اندازه صفحه نمایش در این تابع آن است که ممکن است کاربر پس از اجرای برنامه وضوح صفحه را تغییر دهد و پنجره نیز باید به تبع آن تغییر کند پس جهت انجام این امر نیاز به این داریم که متغیر ها را به طور مکرر به روز کنیم

// cppdev.blog.ir

screenW = glutGet (GLUT_SCREEN_WIDTH); // دریافت طول صفحه نمایش

screenH = glutGet (GLUT_SCREEN_HEIGHT); // دریافت عرض صفحه نمایش

winW = screenW/2; // اندازه پنجره را به طور دلخواه بر اساس اندازه صفحه نمایش  (در این مثال نصف صفحه) تعیین می کنیم

winH = screenH/2; // - - -

winX = screenW/2 - winW/2; // پنجره در وسط صفحه قرار می گیرد

winY = screenH/2 - winH/2; // - - -

 

//- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

//main:

glutInitWindowPosition (winX, winY);

glutInitWindowSize (winW, winH);

glutCreateWindow ("name");

glutInitDisplayFunc (display);

//. . .

منبع: cppdev.blog.ir

این مطلب توسط GreatMAK  نوشته شده است و منبع آن وبلاگ cppdev.blog.ir می باشد.