لطفا حق نشر مطلب زیر رو رعایت کنید


تمامی مطلب زیر حاصل تجربه شخصی بنده در زمینه برنامه نویسی  ++C می باشد.

هرچند که امروزه دنیای رایانه مملو از نرم افزار های گوناگون در حوضه های گوناگون است، اما همیشه در میان اینها کاربران بهترین ها را جهت سهولت و تسریع در انجام کار انتخاب می کنند. به عنوان مثال شاید هزاران نرم افزار طراحی گرافیک برای رایانه موجود باشد ولی در ابتدای کار همگان نام نرم افزار هایی چون photoshop و یا GIMP را به خاطر می آورند. نرم افزار هایی که خود با یک زبان برنامه نویسی قدرتمند (در این مثال ها ++C) ساخته شده اند. پس میتوان فهمید که بهترین نرم افزار ها با بهترین زبان ها نوشته شده اند. حال که این بهترین ها را  نام بردیم جای دارد تا محیط توسعه آن ها را معرفی کنیم. این محیط ها چیزی جز ide ها و text editor ها نیستند.


 

9    ++Dev C   

 ++Dev C یک ide با پیشینه طولانی اما بروز و کارامد است. در کنار سادگی و حجم کم دارای امکانات قابل قبولی می باشد. هرچند طی مدت اخیر با آمدن ide های قدرتمند تر از محبوبیت آن کاسته شده اما هنوز نزد بسیاری از برنامه نویسان مقبول و محبوب است. از ویژگی های این نرم افزار میتوان به نصب کننده مجزا پکیج، تنظیم ویرایشگر متن و وارد کردن قالب از خارج برنامه و .. اشاره کرد.

البته نقد های منفی بسیاری از این نرم افزار توسط کاربران وجود دارد ولی برای افراد مبتدی کار آمد خواهد بود.

این ide برای windows پیشنهاد میشود.

لینک دانلود: https://sourceforge.net/projects/orwelldevcpp


 

8    Geany   

نام Geany با سهولت و سادگی همراه است. این ide بسیار کم حجم بوده و دارای رابط کاربری ساده ولی کامل می باشد. در کنار سادگی محیط نرم افزار امکاناتی از قبیل مدیریت راحت پروژه، تغییر قالب و... به چشم می خورد. این ide اکثریت شهرت خود را مدیون کمبود منابع نرم افزاری در سیستم عامل linux است. هرچند که این ide در windows شهرت چندانی ندارد ولی در سیستم عامل محبوب Linux خوش می درخشد.

این ide برای Linux پیشنهاد میشود.

لینک دانلود: https://www.geany.org/Download/Releases


 

7    MonoDevelop   

بسیاری از برنامه نویسان MonoDevelop را با نام موتور بازی سازی Unity3D می شناسند. به گونه ای unity3D با این نرم افزار عجین شده است. از بارز ترین ویژگی های MonoDevelop می توان به پشتیبانی از چندین زبان، رابط کاربری حرفه ای، حجم مناسب، پشتیبانی از سیستم عامل های متعدد و ... اشاره کرد. کافیست که تنها یک بار این ide را امتحان کنید تا پی به سهولت و سادگی آن ببرید.

این ide برای تمامی سیستم عامل ها پیشنهاد میشود.

لینک دانلود: http://www.monodevelop.com/download


 

6    RAD Studio

 RAD Studio با بهره گیری از یک محیط RAD امکان ساخت و توسعه فرم ها و نرم افزار های گرافیکی را به کاربر می دهد. از مهم ترین ویژگی های این نرم افزار می توان به امکان خروجی اندروید و ios، پشتیبانی از زبان دلفی، توسعه نرم افزار های 64 بیت، برقراری ارتباط با پایگاه داده و... اشاره کرد. این نرم افزار گرچه به شهرت و محبوبیت QT نمیرسد ولی بسیار قدرتمند و حرفه ای می باشد.

این ide برای Mac و Windows پیشنهاد میشود.

لینک دانلود: https://www.embarcadero.com/products/rad-studio/downloads (این نرم افزار فروشی است)


 

5    NetBeans

 NetBeans یک نرم افزار متن باز و رایگان است که گرچه بیشتر برای توسعه نرم افزار های تحت جاوا کاربرد دارد اما در کنار آن امکان برنامه نویسی به زبان ++C پابه پایش همراه می باشد. همچنین از زبان هایی چون JavaScript، PHP و Ruby نیز پشتیبانی می کند.

این ide برای Windows پیشنهاد میشود.

لینک دانلود: https://netbeans.org/downloads


 

4    Qt

 کمتر توسعه دهنده ای است که نام Qt را نشنیده باشد. این ide برای توسعه برنامه های گوشی های Nokia شهرت یافت اما امروزه کاربردی همگانی دارد. Qt یک فریم ورک قدرتمند و متن باز است که تمامی سیستم عامل ها را پشتیبانی کرده و برای آن های خروجی می دهد. این نرم افزار دارای کتابخانه های فراوانی در زمینه های مختلف مانند پایگاه داده را داراست. بهتر است بدانید نرم افزار های مشهوری چون skype، Google earth، VirtualBox توسط این ide ساخته شده اند. می توان به جرئت گفت Qt بهترین محیط توسعه برنامه های دارای رابط کاربری به زبان ++C و Java می باشد.

این ide برای تمامی سیستم عامل ها پیشنهاد می شود.

لینک دانلود: https://www.qt.io/download


 

3    Visual Studio

 بر خلاف تمامی تعصباتم به جامعه نرم افزار های آزاد در این مجموعه سعی بر معرفی نرم افزار های پولی و انحصاری هم کردم. Visual Studio نزد کاربران ایرانی شهرت زیادی دارد. از نظر بنده بهتر است این نرم افزار را تنها به #C و VB کار ها بسپاریم و خود را کنار بکشیم. اصلی ترین دلیل آن که به VisualStudio جایگاه سوم از لیست را دادم دردسترس بودن منابع فراوان آموزشی از آن و امکانات و کارایی هایش بود که نتوانستم نادیده بگیرم. از آنجایی کمپانی مایکروسافت علاقه شدیدی به انحصار گری دارد ما هم می توانیم این ide را با تمامی قدرت و محبوبیتش کنار بگذاریم و در سیستم عاملی چون Linux از ide های دیگری استفاده کنیم چرا که این نرم افزار در اصل تنها برای windows منتشر شده است. البته نرم افزار Visual Code که یک ویرایشگر متن است برای سایر سیستم عامل ها منتشر شده است.

این ide برای Windows پیشنهاد میشود.


 

2    eclipse

eclipse در ایران بیشتر برای توسعه نرم افزار های اندروید به زبان java شهرت دارد. اما این ide قدرتمند برای ++C هم کاربرد فراوانی دارد. گرچه دنگ و فنگ نصب و راه اندازی این ide زیاد است اما به تمامی سختی ها و وقت صرف کردن هایش می ارزد، چرا که تمامی اجزای تشکیل دهنده این ide، از منابع برنامه نویسی و پشتیبانی توسط تیم توسعه دهنده تا رابط کاربری و سرعت و قدرت نرم افزار قابل ستودن است. حتی این ide در زمینه توسعه نرم افزار های اندرویدی به زبان ++C با پشتیبانی از NDK بهتر از Android Studio عمل می کند. در نهایت اگر به دنبال یک ide همه فن حریف و قدرتمند و متن باز هستید eclise جزو بهترین انتخاب ها است.

این ide برای تمامی سیستم عامل ها پیشنهاد می شود.

لینک دانلود: https://eclipse.org/downloads


 

1    Code::Blocks

 با افتخار مقام اول رو تقدیم به code::blocks  میکنم!. شاید کافی باشد که تنها یک بار آن را تجربه کنید تا دیگر نیازی به توضیح نداشته باشید. یک ide متن باز و رایگان که برای سیستم عامل های متفاوت عرضه شده است. از بهترین ویژگی های آن می توان به پروژه های پیشفرض و آماده چون openGL اشاره کرد. به شخصه لذتی که از این ide بردم رو با هیچ نرم افزار دیگری تجربه نکردم. اگر هنوز هم در بهترین انتخاب شک دارید پبشنهاد میکنم که دست به کار بشید و اقدام به دریافت این نرم افزار بکنید. البته متاسفانه طی یک تجربه شخصی متوجه یکسری ایرادات جزئی در نسخه لینوکسی آن شدم که امیدوارم در آینده رفع بشود. این ide قادر می باشد که پروژهای ساخته شده توسط  ویژوال ++C  و ++Dev C را نیز باز کند. 

این ide برای تمامی سیستم عامل ها پیشنهاد می شود.

لینک دانلود: http://www.codeblocks.org/downloads


 

این مطلب توسط GreatMAK  نوشته شده است و منبع آن وبلاگ cppdev.blog.ir می باشد.