1-نگاهی به چیز های جدید در Ubuntu 17 بیندازید

تمامی نسخه های اوبونتو که تازه منتشر می شوند با تغییراتی همراه هستند، برخی کوچک و برخی قابل توجه. اوبونتو 17 بظاهر بسیار مانند نسخه‌ی پیشین خودش است اما که بیشتر تغییراتش زیرپوستی اند.

به عنوان مثال نصب کننده‌ی جدید سیستم عامل دیگر نیازی به پارتیشن مبدل (swap partition) ندارد. بجای آن از فایل های مبدل (swap files) استفاده میکند. حجم فایل های مبدل با پارتیشن مبدل متفاوت است و دیگر نیازی به استفاده 5% از فضای خالی هارد دیسک (یا 2048 مگابایت از رم) را ندارد، که خودش یک تغییر مثبت است.

نقد کامل Ubuntu 17 را برای دانستن جزئیات بیشتر و بررسی اجمالی تمامی تغییرات، از جمله اینکه چه نسخه‌هایی از نرم‌افزار های محبوب شما در دسترس اند را هم مطالعه کنید.

2-بروزرسانی ها را بررسی کنید

کمتر کسی است که چنین کارهایی را انجام دهد، آن هم در روزی که بتازگی سیستم عامل منتشر شده است. اما اگر شما یکی از آن افراد هستید، مهم است که به یادتان باشد حتما پس از نصب سیستم عامل، گذری هم به بروز رسانی ها بیندازید.

بسته‌های امنیتی، رفع اشکال‌های سیستم عامل و بروز رسانی نرم افزار های کلیدی ممکن است که منتظر شما باشند، پس قبل از آن که دست به هر کاری بزنید، بروزرسانی هارا بررسی کنید.

3-درایور کارت گرافیک را نصب کنید

بخاطر سپردند فعالسازی درایور اختصاصی سخت افزارها برای داشتن بهترین بازده رایانه، حیاتی است. چه کارت گرافیک، کارت شبکه یا پردازنده باشد.

برای بررسی اینکه آیا درایور جدیدی برای سخت افزار شما در دسترس است، ابتدا باید Additional Drivers app را از unity dash (یا داشبورد یونیتی) باز کنید و دستورالعمل موجود بر صفحه را دنبال کنید.

4-کدک های صوتی و تصویری را نصب کنید

شما سیستم عامل جدید خود را نصب و راه‌اندازی کرده‌اید اما اگر میخواهید که به موسیقی دلخواهتان گوش کنید، فیلمی ببینید و یا یک دیسک DVD را اجرا کنید، به نصب کدک ها نیاز پیدا می‌کنید.

سیستم عامل این امکان را همراه خود دارد که کدک ها را هم نصب کنید، اما اگر این گزینه را فعال نکردید (یا هنگام نصب متوجهش نشدید) نیازی به ترسیدن نیست: نصب کدک‌ها روی اوبنتو به کمک Ubuntu Software app کار آسانی است.

کافیست اینجا را کلیک کنید. (apt://ubuntu-restricted-extras)                                               

Unity Tweak Tool-5 را نصب کنید

Unity Tweak Tool یکی از کاربردی ترین ابزار هایی است که میتوانید بر روی ابونتو نصب کنید. به شما این اجازه را میدهد که به سرعت سیستم عامل را سخصی سازی کنید و رفتار و ظاهر میزکار اوبونتو را تغییر دهید و تنظیم کنید.

میتوانید با کلیک بر روی آیکن نرم‌افزارهای باز، آنها را بر روی نوار ابزار کمینه (minimize) کنید، اندازه فونت سیستم را تغییر دهید یا محیط کار چندگانه (multiple workspaces) خود را فعال کنید.

Unity Tweak بی برو برگرد برای آنهایی است که میخواهند اوبونتو را سفارشی‌سازی کنند.

minimize on click -6  را فعال کنید

فعالسازی minimize on click  تغییر کوچکی است (هر پنجره آیکون کمینه اختصاصیش را بر روی خود دارد)، اما همین یک تغییر میتواند به سرعت کار شما بیافزاید. اگر بتازگی از ویندوز به اوبونتو مهاجرت کرده‌اید این تغییر محیط کار اوبونتو را برای شما به مقداری آشنا تر می‌کند.

اگر Unity Tweak Tool را در مرحله قبل نصب کرده اید، نرم افزار را باز کنید، تب Launcher را انتخاب کنید و تیک minimize single window applications on click را بزنید.

به همین سادگی!.

7- پوسته‎های مدرن GTK را نصب کنید

پوسته‌ی پیشفرض unity gtk طی پنج سال اخیر تغییر چندانی را به خود ندیده است، پس شاید شما بخواهید با یک پوسته‌تازه تر سرحال بیایید!.

برای افرادی که بتازگی از ویندوز و مک مهاجرت کرده اند، ظاهر پیشفرض اوبنتو به نسب سایر سیستم‌عامل‌ها کمی از مد افتاده بنظر میرسد.

اما بر خلاف ویندوز و مک، تغییر پوسته‌ی اوبونتو کار ساده‌ای است.

Numix GTK یکی از محبوب ترین پوسته‌های اوبونتو است. این پوسته در سه نوع dark version،Numix gives Ubuntu a modern و  trendy feelدر دسترس است.


منبع: omgubuntu.co.uk

مترجم: cppdev.blog.ir